lördag 17 januari 2009

Nu måste jag nog skärpa mig......

Började snickra på ett inlägg i lördags..... tänkte snitsa till det...... bilder snyggt placerade.... nytt program har hämtats hem o ska testas... men ack vad jag mig bedrog.... inget funkade o jag blev rätt så sur.... stängde igen o for på bio istället.... nya Wallander.. kanonbra....

så blev det söndag o fortfarande ville inte datorn vad jag ville..... humöret svajade o det blev en lååååång promenad.... ja nåt gott fick man ju ut av eländet.... har gett upp..... bilderna får komma där de kommer o jag gör inlägget ändå..... ni får stå ut med kaoset för mattorna vill jag ju visa er....

Vi börjar med att presentera en eldsjäl..... Carina Olsson vår hemslöjdskonsulent i mjukslöjd.... en härlig tjej..... hon har en skatt.... av trasmattor....

Så här skriver hon om trasmattan:

" Trasmattan är ett verkligt återbruk som trots att många tror att den är äldre inte kom förrän i slutet av 1800-talet.... då användes den till fest o högtider o rullades sen ihop när vardagen kom.... De vanligaste teknikerna var tuskaft o rips men man kunde även väva dem i kypert, halvdräll, dubbelväv, slarvtjäll mm..... Här i Värmland var det vanligt att man vävde rutiga mattor med effekt av varpens färger.... Man vävde oftast en aln breda mattor o varpen kunde varar 50-60 alnar lång om trasor fanns.... Ylle lin o bomull användes till inslag men även garnrester o till o med fisknät kom till användning.... man tog vad man hade..... Väverskan strävade efter att få till så vackra randningar som möjligt o bottnarna på mattorna var oftast mörka för att stå emot smutsen..... men randningen var färgglad i rött o gult o grönt...."

De mattor Carina visar är nästan alla nyvävda..... efter gamla förlagor.... olika väverskor har bidragit till utställningen som ska turnera i hela Värmland i 2 år.....

De gamla mattorna är ärvda eller köpta på diverse auktioner.....

varsågoda o njuuuuut..... klicka på bilderna så ser ni bättre......


Här håller Carina upp ett "fillekleé" en lokal speciallite här från västra delarna......

Vackert......





Nya mattor på de första 2 bilderna o sen en gammal från hennes släkt.....



Mera ögonfröjd.....

Som sagt.... vilka skönheter.....

Och ni får stå ut med bildplaceringen....:)

ska öva lite mera.... och kanske ta o fråga den som visade mig programmet..... man är ju inte nåt särskilt datasnille inte......

Nu är det kväll o mörkt o idag föll det nog ca 1 dm med snö här...... lilltjejen är ute o åker pulka för det är bäst att passa på medans man kan..... guben jobbar aftan så det är lungt o skönt...:) har varit hos tandläkaren med tjejen idag o ska tillbaka för en operation imorrn..... dom ska trolla fram en framtand som inte vill ner.... sitter högt i tandbenet o trilskas.... vi får se hur det går..... liiite pirrig är hon allt.....

mitt UFO är klart o ett nytt har fållats..... hade broderat helt klart en duk men inte fållat den.... vilka ideer.....

ett nytt har plockats fram o fotats men ni får se dom bilderna nästa gång.....

stickar lite innimella...... jisses vilket ord..... kom inte på nån översättning....:)

Ha en skön vecka

Kram Annika

" Männischa ä itte där skora hännas står utta där drömmera hännas finns "

26 kommentarer:

Carina sa...

Vilka ursnygga mattor, synd att vi har två yrväder till hundar, man måste spika fast mattorna i golvet, annars ligger dom i en hög på sidan om...
kram
carina

Mormors Veranda sa...

Åhh vilka underbart fina mattor du visar.
Ha de gott!
Kraam Pling

hemtrevnad marie sa...

Å du världen sô fine matter!!!
Innimella, vet ja precis va dä ä...behöver då inte å översättes, hihi!
Innimella ä di fattige stönnera sôm så sällan blir!!
ha det så gôtt...å hôppas det går bra för tösa di!
kramis

Pumlans flitiga fingrar sa...

Hej!
Jag älskar trasmattor! Min mormor vävde, och jag har några som hon gjort. De är värdefulla.
En BOM är Block-Of-the-Month, alltså att man syr ett block i månaden, oftast 12 st. Finns många gratismönster på nätet att botanisera bland, bl.a. mitt. Klicka på bilden på vänstersidan så kommer du till Bunny Hill Design. Klicka på free patterns, voilá.
Anna-G

Hobbygåsa sa...

Åh er det ikke irriterende når computeren ikke vil gjøre som du vil. Jeg har gudsjelov en sambo som tar seg av dette - jeg er født uten tålmodighet hehe. Så mye flotte matter! Jeg har veldig lyst til å lære meg å veve. Men det finnes ikke kurs her, og å kjøpe en stor vev før jeg har prøvet er ikke aktuelt. Men en dag... Ha en fin uke - klem!

Susanne sa...

Snö och trasmattor i samma inlägg.Kan det bli bättre? ;-) Har en nummer av Gård & Torp från i höstas där de har en artikel och bildserie ang. trasmattor. Det är riktiga nationalskatter. Intressant historia har dom dessutom.
Må så gott!
Kram
//Susanne

Britt-Marie sa...

Vilka helt underbara mattor, och jag som är så frälst på rips, önskar verkligen att jag var där.

Kram

Mina projekt sa...

Å vilka fina mattor, så hemtrevligt och mysigt!
Jag kunde faktiskt väva en gång i tiden. Men det var bara enkla trasmattor. Och jag har säkert glömt vid det här laget hur man gör...

kram
Karina

♥ Pia... sa...

Hej du...nu börjer livsandrea komme tebaka te mej:)..flunsah***lvetet..far snart te nön annan...dessa blider var väl inge fel på placeringera..fint..vilket nytt program har du på gång då?...får visa mamma dessa bilder ..du vet..matter å ho:)..vad har hänt med tänderna då?...snart går väl jungelteklegrafen och du får höra senaste nytt..som hänt..hujedamej...kram..från stan..Pia

VIKTORIA sa...

Så fint! Jag lånade en bild och gjorde lite reklam för ditt inlägg. Ok? Ha det så bra, Viktoria

Lena sa...

Visst är det underbart med trasmattor...det ger en speciell känsla, oslagbart. Tack för titten!! // Anna ♥

MiaMaria sa...

Hej!

Vilka härliga mattor...

Hoppas att du får en bra vecka!
MiaMaria

Vickan-Pickan sa...

Halloj, tack för himla bra tips om e-böcker, ska genast undersöka detta. Vackra mattor du gjort, önskar det fanns tiid och plats för vävstol.

:)Vickan

Annika sa...

Vilka fina mattor! Självklart är jag sugen på mer pyssel! Kram Annika.

Ullis/Leva på landet sa...

Det är väl alltid så att datorn lever sitt eget liv. vad var det för program du skulle använda? Så fina mattor. Gillar verkligen mina trasmattor som min mormor vävt för länge sedan.

Kramar Ullis

Helena sa...

Jag älskar trasmattor! Min bättre hälfts mormor har skämt bort oss med en massa mattor under årens lopp. "Du får gå ner i källaren o välja!" Sjunde himlen är bara förnamnet!!!! Jag brukar titta på mina mattor och tänka på alla timmar som lagts ner på dom! Otroligt!!De mattor som du "bjöd på" här var ju verkligen underbara! Roligt!
Kram

Ullis/Leva på landet sa...

Hoppas att du blir piggare snart. Har inte heller lyckat att använda det programmet på ett bra sätt. Men nu var det ett tag sedan.

Kramar Ullis

Gårdsromantik sa...

Hur går det med det där nya programmet?

Jag skall nog inte prova på något nytt - är så glad att jag fixar det jag har.

Kram Maud

hemtrevnad marie sa...

Usch å fy..inte ska väl du bli sjuk nu!!
Kryapådigkramar från mig!!
Puss!

VIKTORIA sa...

Hej igen, jag har en liten utmaning till dig som jag hoppas att du antar!? Lycka till,
Viktoria

Inspiration i vitt sa...

Ååå vad härligt det är med riktiga trasmattor och vad vackra sen då, vilken duktig människa.
Vad tråkigt det är när det strular till sig med pogram eller bilder.
Kram på dig/Ingela.

Carina sa...

Hej igen...vilket program har du när det gäller foton? i picasa finns det en knapp så när man är färdig med redigeringen så trycker man på Blog This och det går direkt iväg till bloggen.
kram
carina

Älfgärdet sa...

Ja de är verkligen en skatt de här mattorna.
Tack för berömmet om vårt kök. Grejen är ju den att nu sitter ribban efter köket & då tar det en väldigt tid med detaljerna i allt annat man gör också... Tv-skåp på gång just nu som ska bli finurligt :) & han funderar & grejar. Jag funderar mest på om jag ska ha grafitgrå eller ljus grafitgrå äggoljetempera :DD. Vi håller på att snöa in, ska bli MYCKET snö har jag hört.

Helena sa...

Så många fina mattor, vilket otroligt hantverk det är!
Inte så kul det där med tanden, Daniel fick dubbla istället så vi fick dra ut en....
Ha det bra/ kram Helena

Galleri Hönshuset sa...

Hej tjejen. Vilka mattor, underbart...Tänk vad häftigt om jag kunde göra en sån nån dag...en egen matta =)

Svärmor har ju "grejerna", så varför inte...he he...måste nog öva lite först tror jag...

Ha det gott. Kram Pirre

hönemor sa...

Hej Annika jag har följt din blogg av och till men ej lämmnat någon kommentar. det är så roligt att läsa de värmlänska ordspråken.och jag tycker du är så duktig med allt du gör.Lycka till önskar en jössehäring i Dalsland. MVH. Katarina.