tisdag 16 juni 2009

Sômmarskôj....

har vi här i Eda varje år direkt efter examen... barn i åldrarna 9-13. från kommunens alla skolor träffas o trivs o har skôj tesammans..... iår var det 67 barn..... har varit med de senaste 2 åren som funktionär den dagen man har stationer o går mellan..... ifjol kastade vi livlina... bra att kunna om nån hamnar i vattnet o iår var det Skaparverkstad bla..... man snickrade fågelholkar, hade diverse balansövningar..... testade den nya äventyrsbanan med massor av hinder o bergsklättring........ o så hos mig fick man göra en ljuslykta av en plåtburk samt fläta ett band av makramé..... alla var så duktiga o snälla.... tyvärr kan man inte fota andras barn o lägga ut på nätet utan förälders tillstånd så kameran fick stanna hemma.... men jag kan lova att det hamrades o knöts i minut o parti... ingen slapp undan..... grupper på ca 15 barn i stöten.... hälften knöt o hälften hamrade... vi hade 45 min på oss att fixa allt per grupp..... men det gick.....

men jag kan lova att det surrar lite i huvvet nu...:)
ja

examen ja... det har det varit... men den föregicks av en elegant avskedsmiddag.... tjejen slutar nu i lilla byskolan o flyttar till en lite större skola med högstadie.... spännande för en 12-åring att få börja sexan i en stoooor skola...... ja så jättestor är den ju inte...:)
nåra dar före middagen undrade hon vad hon skulle ha på sig.... nåt lite fiiinare..... hmmmm tankeverksamheten snurrade o jag slängde fram frågan om nåt min farmor sytt skulle va nåt..... jaaaa blev svaret så vi for te fastra o kollade..... fanns lite att välja på men slutligen
blev det den här.....
en syrenlila blåsa sydd i duchesse..... med vita blommor pålagt på tyget.... o en liten bolero... allt sytt av min farmor på 50-talet..... håret lockades o damen blev nöjd.....
vilken tur att klänningen satt som en smäck....
dagen efter var det avslutning i kyrkan o då fick fröken en kruka....

ja en blomkruka alltså.... gör en bukett i en lerkruka så den håller sig lite bättre...... har gjort massor genom åren..... (den blå krukan skyddar bara duken).....

idag ska ta o göra lite gräskronor är det tänkt.... med smörblommor tror jag till.... ska testa.... man kan ju ta vad som helst nästan....

sän ä påcka te o väre litt kârvôeln og....

har rensat..... ja det trodde ni inte..... har plockat bort massor av tidningar..... 6 stoooora kassar skräp.... 4 stooora kassar tyg..... plus lite annat som ska till loppis.... böcker i massor bla..... jag har varit riktigt duktig......

så till nåt helt annat... när vi gjöt betong så gjorde jag ett litet fat som jag blev så besviken på..... tyckte inte det blev bra... men så tog jag o la det under stupröret med lite sten i o vips så var det inte riktigt sååå illa längre......

o testat har det blivit nu i dessa regntider......:)
nu blir det lite lungt resten av vecka o på torsdag börjar jobbet..... 4 nätter... hela midsommarhelgen... pust... men nån ska ju jobba......
Hadet skönt o jag önskar Er alla en alldeles underbar


MESSÔMMAR.
....


Kom liljor o aqvileja, kom rosor o salivia,
kom ljuva krusmynta, kom hjärtats fröjd

19 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Men så vacker klänning!

Ja nu är det snart midsommar - hjälp vad tiden går fort!

Kram Maud

Älfgärdet sa...

Underbar klänning!
De där smörblomskronorna vill jag gärna se.
"Du lindar av olvon en midsommarkrans & hänger den om ditt hår...."
Gla messômmer!

Helena sa...

Vad fin hon blev..., dotera di! Som en riktigt fin dam ju.... Fy.., visst blir de stora alldeles för fort?? Tur att en annan inte åldras nåt... Hihi...
Trist att jobba hela midsommarhelgen... Gott med ob-tillägget i och för sig! Hur går det med ditt onda? Ger det med sig?
Midsommarkramisar

lisbeth sa...

Jamenn har Stina blivit stora damen, helt perfekt i klänningen..
det blir nog skoj att flytta till stora skolan till hösten.. jag vill oxå va mä på sömmarsköj!!!
en trevlig och varm midsommar önskar Lisbeth

Viola sa...

Vilken rolig grej med ungarna och dotera hon blev ju så fin i denna blåsa...ha det själv så bra...men jobba midsommar... inte så kul kan jag tro,

kramar

♥ Pia... sa...

men käre du så vacker ho ä tösa di:)..farmorsklänning var precken över i...skåla vart superfin dän mä....och jisses så duktigt av dej att rensa..skulle allt ja behöva göra med...hihi...driver med kassar...nyss hemkommen från sjukhuset..mor ligger där..det ska vare nött jämt...ha de gött i messömmer..kram..från stan...

Pumlans flitiga fingrar sa...

Dottern såg ut som en liten sommarblomma, en sådan underbar klänning. Kan inte annat än gilla det ljuva 50-talets design.
Du har varit upptagen värre, så är det ju ofta den här tiden.
Synd att du måste jobba HELA helgen!
Snart är det semester i alla fall.

Tvert-om-tanten sa...

Så vakker ung dame i vakker gammel kjole! Så roligt at hun kunne, og ville!, bruke en kjole som oldemor hadde sydd, og den satt jo som et skudd! Vilken tur =)

Trevlig midtsommar! vi feirer som vanlig med hele mannens familie med grilling, rømmegrøt og kaker, UTSIKT OVER SJØEN og dragspelstoner fra svärfar =D

Målargården sa...

Så vacker flicka, hm...kanske jag skall säga ung kvinna annars blir hon kanske inte så glad. Jättevacker.
Önskar dig en jättehärlig midsommar med mycket sång, musik, blomster och dans. / Kram Eva-Mari

här är gudagott att vara sa...

Haregott i midsommar!

Morfars bod sa...

Vilken bra ide med buketten.
Har aldrig tänkt på det förr.
Tänkte bara titta in och önska Trevlig Midsommar.
Mvh,V.T

Helena sa...

En stor MIDSOMMARKRAM från mig till dig! Campingen i Mellerud (för det är väl Vita Sandars camping??)är kanooonfin! Vi tillbringade förra midsommaren där! Hoppas du får en luuugn jobbhelg och att du kan njuta av sill, färskpotatis och en och annan solglimt!

Mormors Veranda sa...

Glad Midsommar på dig!
Ha de gott!
Kraam Pling

Lo sa...

Hej. Såg den fina klänningen din farmor sytt på 50 talet. Helt otroligt vacker. Synd att hon inte hade en i min storlek också;o) Din dotter blev såå fin.
Och du har städat..tänk om jag kunde vara så duktig!
Här är det klister i rumpan ; har fastnat i stolen och flyttar jag på mig fastnar jag i soffan. Så är det bara!!
Må så gott /Lo

Ullis/Leva på landet sa...

Så söt dotra var på kortet. Vilken härlig idé med allt skoj på skolavslutningsdagen. Visst går det fort med barnen. Här börjar också den yngsta sexan i höst men ha har ett år kvar på byskolan.

Ha en riktigt skön midsommar!
Kram Ullis

Carina sa...

Hoppas du hade en skön midsommar med mycket gott att äta...vi är då full i magen än!!!!gud vad man stoppar i sig, och gott är det...
kram
carina

Vardags-mirakel sa...

Åh, så fin hon blev din dotter! Det är en stor grej att byta skola, önska henne lycka till. Men först ett härligt långt sommarlov! Vad du är duktig på blomsterarr. superfint! Kram Eva.

Helena sa...

Hej!
Hoppas du haft en bra midsommarhelg!!
Jag tar en paus från bloggen då den helt enkelt inte fungerar...alla länkar till er, kort m.m är borta. Det går inte att göra inlägg med bilder, jättekonstigt. Så nu tar jag semester och startar upp en ny till hösten. Ha en skön sommar så kanske vi springer på varandra i Skillingmark (jag kommer naturligtvis att kika in med jämna mellanrum) /kram Helena

Maria sa...

Så kul att farmors klänning fanns kvar och satt ju helt perfekt på tjejen!