tisdag 28 juli 2009

En litten lägesrapport

här i slutäensemästern.....
ja ha itte bleve möe gjort.... kan di väre se säkre på.....
ha ju bare rängne o rängne......
män nôa små, små ljusglimter ha dä bleve.....

kafferep blev det iår också..... kusin Pia var framme o beställde som tur var eftersom jag inte hade nåt bredband....:) o jag tog extra mycket kakor eftersom jag fick avstå tårtan...:) mmmmmm

lite loppisturer har det också hunnits med.... fyndat???? det vette katten men roligt har vi haft....

gillar ju smide så den här ljuskronan fick följa med hem..... ska nog ta bort elen o ha levande ljus i den istället..... väger ton så en rejäl krok behövs.....:)

två vackra krukor från Ekeby som ska få smycka verandan så småningom.....

liten, liten fotogenlampa som jag hoppas kommer från Eda glasbruk..... ska kolla upp det....

efterrättskålar i svagt blått som definitivt kommer från Eda..... fillebonkeskåler..... ja inte vet jag vad man kallar fillebonke på svenska men gôtt är det..... o så handdukar i blått.... vad annars....

ja o så till stooooora sommarprojektet..... som nog kommer att fortsätta nästa år också....:)

för 12 år sen byggdes det veranda..... fôlk i byggda ojjade sig..... altan på e gammal stôge.... tänker di gäre..... men bara det blev klart fick vi godkänt.... har tillbringat timme efter timme på verandan men som sagt vi bor vi sjön så det blåser.... jämt!!!!

så nu blir det annat....



man river lite... läs sambon...:)



man snickrar lite.... läs sambon.....:)


o vips så är det klart....

nej jag skojar bara.... men nu är det iaf grundmålat det röda.... o sen ska det målas det vita.... o fönstren ska målas..... troligen...jag säger troligen i ockragult..... vad tror Ni????

andra halvan ska glasas o fönstren på kortsidorna bytas..... en kortsida iår o nästa te året som kommer.....

jag funderar just nu på om jag ska ha lite vackra spröjs i översta rutan.... kanske..... o sen kanske romber på det röda....men det får vänta tills nästa sommar...måste ju ha liiite tid att fundera.....:)

ja jisses vad mycket jag funderar...:)

men nu är det snart slut på ledigheten.... på torsdag börjar jag jobba så DÅ kommer nog det vackra vädret..... ni kommer att få se..... jag hoppas det iaf annars får jag ta o gräva ner mig senare i höst..... brukar bli lite hängig efter en regnig sommar....

nu ska det promeneras hund o sen ska jag bara slappa.....

Kram Annika

"Allt har si ti"

26 kommentarer:

Titti underkalas-eken sa...

Men åh vad fint det blev!! Rena drömläget för inglasad veranda har ni ju med! Härligt! Visade sambon med (han från Arvika)och han tyckte med att det blev jätteläckert!

Ha en skön vecka!

Kram Titti

♥ Pia... sa...

men herre gud annika..får jä låne karln din e stönn..såå snyggt det blev..kommer bli kanon..precis så som skulle vilja hat om ja hade en stuga ve sjön..

ja nu ska jag leta efer en röd kopp..och så tuter jä i möra..hej.

Helena sa...

Oj..., vilka storprojekt! Det är bra med händiga karlar..., och med tänkande, kreativa kvinnor. Och lite av tjusningen med ett hus ligger väl ändå i att det alltid är nya saker att ta tag i? Jag brukar trösta mig med det i allafall när jag tycker att det känns som om man aldrig ser ljuset i tunneln vad gäller allt här hemma som ska göras.... Vad gäller den regniga sommaren så tänker jag att hösten kan vara rätt skön den med. Hög, klar luft och härliga dofter.... Svamp och bär.... Och innemys.... Kramix Helena

Birgitta sa...

Hej Annika!
Vad fint det blir med inglasad veranda. Då kan du njuta mycket längre där när höststormarna drar förbi.
Vad bra att det fina vädret kommer i slutet av veckan. Längtar efter det nu. Idag har det varit fint här.
Ha det så skönt sista semesterdagen.
Kram Birgitta

Carina sa...

Så fin punchveranda du fick du är då så duktig - läs sambon då...hihi
jisses vad du fyndat...jag samlar också glas från Eda. Har 16 st efterättsskålar men jag vet inte vad jag ska ha dom till, dom är ursnygga men alldelens för små men jag ska ha dom ändå.
tjing
carina

Vardags-mirakel sa...

Vad han kan din sambo! Snyggt som bara den, och kakfatet skulle jag sluga i en munsbit så gott som det såg ut! Ha det nu riktigt bra, vi får hoppas att vädret ordnar till sig så vi slipper gräva ner oss ;-) Kram Eva.

Ullis/Leva på landet sa...

Inglasad altan är en dröm men jag får vara glad åt att i alla fall ha fått en altanen klar. Men tanke på allt regns skulle det inte vara så dumt i alla fall med tak så man kan sitta ute ändå. Härliga loppisfynd du har gjort.

Kramar Ullis

Annika sa...

Här händer det grejer ser jä! Det ser bra ut, måste komme på inspektion snart!

Loppisturerna är alltid lika roliga! Vi kanske inte alltid fyndar, men huvudsaken är att vi själva tycker/tror det ;)
Kram Annika.

Stina sa...

Här går det undan.

jag kanske ska komma och fika hos dig? Kramis

här är gudagott att vara sa...

Så fint det blev.
Inglasat det är inte dumt det
och tänk om vi ska få fler regnrika
somrar, då är ju din veranda perfekt att sitta och mysa på. Nu är det ju så jäkla blött och tråkigt så man drunknar snart i trädgården.
Tack för tanken på min sida.
Haregott!

♥ Pia... sa...

ja men det vore ju bara kul..carro vill grna att s kommer tilldom ja även du:9..jag och gubben ska te göteborg nu mån tis ons..ska bli gött..tala bara om vad du ska ha för text
ha de gött..P

MiaMaria sa...

Hej Annika!

VAd fin verandan blev, kan tänka mig att du är nöjder....

Och inte har en möe örk...solen lyser ju med sin frånvaro.....trist....men sant...

HA det så gott!
MiaMaria

Granne med Selma sa...

Annika - du är självskriven! Som jag skrev till Pia: Inget kafferep utan er :-)

Kram Sussie

Viola sa...

Nu har jag scannat av alla loppisar i Värmlnad...:) gissa om bilden var knökfull utav allt som inhandlats...om du visst så vackert du bor...det är så underbart när man tar sig tid och åker småvägar och upptäcker så mkt fint..hoppas bara att solen lýser även på er idag, kram

Maria sa...

Önskar att jag funnit både Eda-skålarna och den krukan. Fina fynd!!

Huset vid ån sa...

Åh, Såå fint det blev! Ja, det vackra vädret ska komma i mitten på veckan! Det ska bli riktigt varmt! Ha en skön söndag! Kram Therese

Fru Ekeby sa...

Hejsan svejsan! Men så bra det vart på verandan! Exakt så skulle jag villa ha det på våran halva veranda - man skulle kunna utnyttja den mycket mer då! Nu i sommar har vi suttit där en gång bara.
Men så fina krukor du har fyndat! Ekeby! Mumms! Ha det bra från fru Ekeby.

Carina sa...

Hej,
jo loppis är skitkul tycker jag...
och kakburken blev inte dyr kan jag säga..en 50 lapp.
Eda dessertskålar om man hittar dom på röda korset 5 - 10 kr st. Färgade kanske en tjuga. Köper du privat kan dom bli lite dyrare men inte så mycket...
det kanske inte är så känt här uppe med Eda glasbruk jag vet inte...
kram
carina

Målargården sa...

Men jisses så fint det blev med en glasveranda. Såååå avundsjuk jag blev nu. Så många fler timmar du kan sitta där och njuta nu under hösten. Härligt!/ Kram Eva-Mari

Lo sa...

Jadu, det blev väl inte så dumt med verandan vetja! Klart ett måste så ni slipper sitta i draget. Va mysigt ni kommer ha det "där inne" !
Må gott
Lo

promenader på landet sa...

Vad jättefint det blev med verandan och vad fina fynd du har gjort! jag gillar helst dina krukor! Jag börjar också jobba nu så visst vore det lite trist om det blev toppenväder. Må så gott kram från Maria

nea i det gula huset sa...

Hej där!
Oj vad ni har snickrat (läs sambon ;)
Det blev superfint! Nu kan ni njuta där längre in på hösten och tidigare på våren!

Ha en bra fredag!
Kram Nea

Stina sa...

Så fint det blev. Då kan ni få komma hit och göra samma sak här.;-) Bra va?:-D Kramis

Unknown sa...

Hei Annica
Takk for kjempekoselig kommentar...så hyggelig at du la igjen en kommentar hos meg.
Hyggelig at du ønsker å kjøpe boken min, jeg anbefaler deg å kjøpe den på Capris.no det er en nettbokhandel og jeg tror det blir det billigste for dere som bor i Sverige. Du har også en så fin blogg...hit kommer jeg tilbake.
Klem...Ellen

MormorRuthsAnn sa...

Hej Annika!
Det var då en superfin veranda ni har gjort! Det måste vara helt underbart nu att sitta där vindskyddade och titta ut på sjön!

Underbar dialekt du har, en får anstränga sig för att hänga med ;)

Ha det så gött (göteborgska)
Ann

här är gudagott att vara sa...

Ja ljuskronan blir nog vackrast om elen blir bortkopplad och det kommer i levande ljus.
Visst är det för kul med loppis.
Haregott!