måndag 6 juli 2009

Håhåjaja hô tia går.....

när en bare setter å njuter tå alle vackre blommer runtannekring en......




nåväl... riktigt så är det väl inte eller?? men visst är de vackra.... rosorna, pionerna, jasminen o jungfrusärkarna.....



fanns en hel del i trädgården bara man öppnade ögonen....



nåra små sommarprojekt finns det ju alltid på schemat o iår skulle det göras smörblommekrona.....





här hänger den ostylad o rufsig... alldeles nygjord.... hade inte band som dög så en "färdig" bild kommer bara jag hittat de rätta.... nu är den torr o har krymp ihop rejält så ta till om ni ska göra en..... de liksom försvinner:)



Igår var jag på en härlig utställning på Rackstads Museét här i grannstan.... jag o Närmsta grannen Annika o Kusin Pia var där.....
Krona o Krans heter den o är sammanställd av vår underbara hemslöjdskonsulent Carina Olsson....
Brudkronor o brudklänningar..... dekorerade bord.... underbara tillbehör.... allt fanns...
o som vanligt var ju den vana bloggerskan utan kamera!... men räddning finns.... bilder av utställningen kan man se hos http://pia-vardagsrummet.blogspot.com.
kära kusin har ju alltid kameran mä.....
efter att Carin visat runt o berättat om alla de vackra sakerna var det Workshop... man skulle lägga en lövruta....
såna pyntade man med förr till kalas o högtider.... runt om i landet har dom olika namn... men samma funktion....
ofta la man golvet fullt av trasmattor o sparade en ruta i mitten som man lövprydde...
lånade en bild av Pia på vår skapelse....





min till vänster... Annikas i mitten o Pias till höger.....

ja så nu har man ett verk på museèt.....:)

imorrn blir det loppis-samlarmässa för nu kniper det verkligen i loppistarmen.....

sen ska det sys lite nu när vädret har blivit sämre....

ha gôtt! Annika

" ä môe vi allrig opptäcker hö fint ä bare för att ä gratis"


30 kommentarer:

♥ Pia... sa...

Morsning korsning på dej..vad bra att du skrev lite om lövrutan..kom inte på nåt ja,..:)kram ..från staaaaan..Pia

Carina sa...

Så fina smörblommekronor!!! här hos oss är det lite svårt att få tag i så stora fina blommor...
va kul att du gillade Blomster & Blomster...där kommer det mycket blommor i framtiden...
kram
carina

promenader på landet sa...

Visst är det så, att man bara kan sitta och njuta av allt det vackra!! Det är underbart ute nu! Sköt om dig! Kram från Maria

Viola sa...

Har fått sett det fina hos Pia i´dag, vilken vacker och annorlunda utsmyckning...här regnar vi bort, öst ner ett helt dygn nu...suck, kramen

Birgitta sa...

Hej
VAr inne och läste Pias inlägg nyss och såg alla fina bilder. Ska dit och titta i augusti och gläder mej åt att fint som jag ska få se då.
Roligt att du tyckte det var fint i min monter i Brunskog. Men var fanns kunderna kan man undra.
Ha det så gott nu i "alldeles lagom väder".
Kram Birgitta

Helena sa...

Mycket grannt har du i trädgården må jag säga.... Vad roligt med loppismässa. Har ni mycket loppisar i Värmland så här i sommartid? Här kryllar det av dem. Både bra sådana och rena skräpbodar.... Själv trivs jag i detta lite svalare vädret. Var liiiite väl mäktigt nu på slutet.....
Kramix

Ullis/Leva på landet sa...

Vilken fin krona du har gjort. Smörblommor är ju så härligt att torka. Vilken utställning du varit på. tur att kusinen hade kamera.

Kram Ullis

Annika sa...

Ja nu laddar jag för loppis imôra! Vi tar den store plånnboka mä! Kram.

lisbeth sa...

Det var vackert och ovanligt, måste va en sillerudstös den där konsulenten...hon kan så mycket om gamla seder o bruk..hm..hm..
kram Lisbeth

Anonym sa...

Härligt med alla dessa blommor, jag försöker njuta en liten stund varje dag i min trädgård men just nu så vräker regnet ner (välbehövligt!)

Kram Pernilla

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hej hopp!! Så fint...vilka vackra kreaktioner ni gjort på golvet!!

Kram Millan♥

Huset vid ån sa...

Åh, Så fint med blombilder....Älskar smörblommor! Det är så lantligt o gammeldags! Ha de gott! Kram Therese

Vardags-mirakel sa...

Så fina blomster bilder du bjuder på! Jag har för mig att jag besökte Rackstads museet som barn med min mor och mormor...älskar hantverk och gamla seder. Ha det så roligt på loppisrundan, kram Eva.

Annas infall sa...

Hej.. det är kul med blommor... både att torka och arrangera i olika krukor, rabatter och vaser...
Min bil går bra.. kanonkul är det att åka omkring i den.
Ha det bra KRAM//Anna

alidas sommaräng sa...

Oj vad fin smörblommskrona du gjort!
Det är kul att göra dessa gräskronor. Ha en bra semester och sommar Kramar Laila

Hobbygåsa sa...

Det ser ut som du koser deg med sommeren, så flotte blomsterkranser! Herlige sommer!!

VIKTORIA sa...

Låter som om ni hade en härlig och inspirerande dag! Alltid kul att pröva på nya saker. Jag läste om lövrutor i det senaste numret av Hemslöjden (tror jag). Roliga grejer. Må så gott, Viktoria
ps. Var det inte Carina som höll i den fina trasmatte-utställningen också?

Mia sa...

Vilken härlig utställning ni besökt. Kronorna som du binder, finns det instruktioner nånstans på nätet? Det skulle vara roligt att prova!
H: Mia

Viola sa...

DU är ju för gullig, har precis läst den ...TACK! kramen här ska faras omkring i fem dagar...

Pumlans flitiga fingrar sa...

Nyss hemkommen från semestern, så kul att titta på era fina kronor, för att inte tala om blommorna! sa inte du att du inte hade något intresse för trädgård????
Och verk på muséet, jag säger bara det....Jag är imponerad!

Målargården sa...

Men visst är det väl härligt med blommor i trädgården, synd bara att vissa är så känsliga för regn.
Vilken fin utställning ni varit på. Kul att ni fick göra er egna lövruta. / Kram Eva-Mari

Älfgärdet sa...

Ja va synd att vi missar varandra i år igen... Jag var inte nog snabb med att anmäla mig till kafferepet & då var det bara onsdag kvar. Men kanske kan vi ordna något längre fram? Jag tycker det skulle vara väldigt rolitt! Har tittat igenom en mängd gamla inlägg hos dig för att få en glimt av verandan, fasaden & fönster & hittade några från i fjol så nu ska gå & fnurla lite på färgsättning får vi se vad som dyker upp i hôvve ;)

Granne med Selma sa...

Åh va kul att ses igen1 Om du vill kan du ju ta med dig några fat till föräljning:-)

S sa...

tack för trevligt sällskap igår! Kommer ofta tillbaks till din härliga blogg! Så har jag inte gjort annat än tänkt på ditt egenhändigt sydda linne du hade i går! Hmmm..fått nått nytt å tänka på! Hälsningar Stina

♥ Pia... sa...

hej Kusinen..sletet efter igår:)..jag tyckte att det var lika roligt som i fjol..hoppas det blir mera kafferep kommande år:)...idag väntar ..bara dammtösser på mej och inget kafferep med goa kaker..fast undrar om jag inte ska ta och baka lite iallefall..blev lite sugen..får se..kram..från stan..Pia

♥ Pia... sa...

hm..stavfel ser jag...sleten mener ja ju:)

Granne med Selma sa...

Vill bara kika in och TACKA dig för den fina kronan du hade med dig till mig. Den är underbar och jag kan liksom inte fatta att den hänger hos MIG! Jag tittar på den och jag förundras över hur i hela fridens namn du kan komma på... skedarna, prslinet, taggtråden... Det är så vackert att jag blir alldeles LYCKLIG!
Och imorrn kommer Fryksdalsbygden och då ska jag passa på att berätta om kronan och om din kafferepstunika. Hoppas att det kommer med :-)

Kram Sussie

Lo sa...

Jag var också på ett museum på semestern, på Gotland.
Där visades handarbeten och lite möbler och kläder från förr från olika delar av Sverige. Det var en hel del underbara vita dukar och linnen, nattsärkar osv men vita brodyrer. Såg en rakhandduk som någon broderat "glöm inte kyssen" på. :o)

MiaMaria sa...

Hejsan Annika!

Vilka kreationer!!!!

Och ja nu vill vi ha sol, igår funhade soldansen men idag ser det värre ut...så trist!!!!!

HA en fortsatt skön sommar!MiaMaria

Granne med Selma sa...

Du har ett inlägg tillägnat dig idag hos mig. Och imorgon kommer tidningen.

Kram till dig från mig!