tisdag 25 augusti 2009

En litten tongvreckare......

Hallå där på kvällskvisten..... hittade en härlig historia på mål av Gustaf Fröding som jag bara måste dela med mig av..... nu får ni gnugga knölarna o ljuda o stava..... dä ä ju så här vi prater här i Värmland.....:)




" Å gubevars för domt fôlk !!! Att en a'en, sôm inga lärdom har, itte allti är sôm en skâ, d´ä inga unner, män när di, sôm ska väre förmer, itte klarer bokstaveringskônsta en gang, ¨d´ä lett."


Ta exämpel, dä va en söndassmôra, sôm jä geck å spankl'er på lannsvägen. Da kom dä en harrekär gånass mä glasyger för öga å smal o vesen va'n, tocken sôm tocker ä.


" Gudagen min gode man" sa'n "vet han ,vart ja ska gå för te komma te präsgårn" töckte'n.


" Håja, nock vet jä dä" sa jä "d'ä inga kônst te å komme dit. När han gått en litten bet länger, kommer han te en väg te vänster, men dän ska han itte ta, utta bare fortsätt tess han kommer te näste vägskel, dä tar te höger, där ska'n gå."


" Må se" sa harrkär'n" å såg fundersam ut. Ännä sôm dä itte skulle väre klare grejer. "Må se, itte te vänster, utta te höger. Nå vidare då."


" Jo när'n da ha gått ett stôcke te, sö kommer'n te e å, å i åa ä e ö."


"Vasa" sa'n


" Å i åa ä e ö." sa jä.


"
Men va i all ti ä dä ni säger, a, o, " sa'n.


"
D'ä e å, vett jä." skrek jä, för jä ble rasen. " Å i åa ä e ö". "Hörer han itte, dä ä e å, å i åa ä e ö."


" A, o, ö" sa'n å dämmä geck'en.


Jo dän va nôe te dom dän!!


Kram Annika

8 kommentarer:

Helena sa...

Åååå Annika! Var hittar du allt roligt? Blir lite nöjd när jag märker att även en dalslandstös fixar att översätta detta!
Kramar Helena

Birgitta sa...

Hej
Den var bra.
Kram Birgitta

♥ Pia... sa...

Ja men du Annika det är väl lustigt..satt hos doktorn i dag och i väntrummet hängde en tavla med texter..ÅIÅAÄEÖ..??..en svart vit tavla som någon målat och sedan skrivit just det där..såg inte vem som gjort den..hade inte läsöga med mej...men satt ocjh läste just det där flrea gånger och tänkte på mina skolår..vi hade väl nån sån där läsövning om jag inte minns fel:)..nää då selma smiter inte..om inte någon ...läs alex eller isak..släpper ut henne:)..ha de gött..och sov sött...Pia

Huset vid ån sa...

Men var får du tag på alla texter....den var bra! Ha en bra dag! kram Therese

Anonym sa...

Haha, den har jag hört många gånger!!! Min mamma älskar att svänga sig med den där historien.
Annars brukar jag få fundera när du skriver på dialekt.
Anna-G/Pumlan

hönemor sa...

Hej du, det var intressant att få läsa hela historien bakom den meningen. Va fin glasverandan blev,du har allt en go gubbe du å, som köpte den fina färgen till dig. Kram Katarina.

BiZen sa...

Det är tur att jag är född i Värmland och mamma är därifrån så nog förstod jag. Tack för allt trevligt du skriver! Kramen //BiZen

Hobbygåsa sa...

Hehe, jeg skjønner ingenting jeg :-)