torsdag 1 oktober 2009

ja da va dä dags da......

vi Värmlänninger vi ä kännde för å bare lôve o lôve vi..... men nu ska väre käringa mot strömmen o gäre lôve......
här kommer utlôttninga.....
har ju haft så många besök här på min blogg..... fantastiskt kul.... o nu ska ni premieras.... tänkte ha en hederlig utlottning.... lämna kommentar= en lott...... vill man länka får man 2...... men nåt ska ni väl göra också.....
hmmmm tänk.... tänk.... jo men visst..... jag är lite nyfiken av mig..... undrar vad det är som gör att just Du tittar in hos mig..... lämna en liten kort rad om varför just Du kikar in..... vad det är som gör att du läser just min blogg......
inte sååå svårt va.....
o så till vinsterna.....
lotten avgör vad man vinner......
priserna är.....
en taggtrådskrona......

en hemstickad mössa..... o ett par pulsvärmare.....

alltså har tre av er chansen att vinna.....

jag har slitit läääänge med ett par mattor som jag fick beställning på...... tyckte inte de blev bra o då är det inte kul att väva..... nu har jag äntligen tagit mig i kragen o de är klara för leverans..... pestmattorna.....:)

kanske inte ska döpa dem till det då......

en granne ville ha 2 kakfat..... o valde tallrikar själv.... har nu slaktat 2 nya för att göra kakfat till henne..... gick dä mä....:)

ett besök hos Farbror Doktorn gjordes i förrgår..... har fortfarande ont i foten o nu var måttet rågat.... nya tabletter.... remiss till röntgen o ultraljud.... nej jag ä inte gravid..... det är vaden som ska kollas...:) o viloläge i 10 dar..... dök in på bibblan för att ha nåt att göra.... så här blev skörden...:)


hoppas nu det är riktigt många som vill va med i utlottningen..... både gamla o nya bloggare..... alla är hjärtligt välkomna....

den 10 oktober avslutas den o en vinnare dras.....

Ha en härlig höstvecka på Er allesamman....

Kram Annika

" Å väre goakti - har inge å gäre môe en har"

37 kommentarer:

Anonym sa...

Japp!
jag vill vara med!
Jag läser din blogg för att du skriver så roligt på dialekt!!!
Och för att du är så trevlig, delar med dig av livet och gör fina saker, lite allt möjligt alltså!
Anna-G/Pumlans flitiga....

Ylle by heart sa...

Instämmer med föregående talare!
pestmattorna är ju hur fina som helst... men jag vet hur det känns när man inte har inspiration att göra det man lovat, pest är ordet!
Är också gärna med i din utlottning då jag gillar din personliga och kreativa blogg. :-)

Stina sa...

Du kan då fixa saker du gumman.:-) Kram

ANNIKA sa...

Tycker att det är trevligt att titta in hos dig och se vad du åstadkommit.Är själv också från Värmland och du skriver ju på värmländska.....
Du är kreativ och personlig och skriver om sånt som intresserar mig....
gustafsson.57@hotmail.com

Hobbygåsa sa...

Så masse flott du viser! Og det er jo grunnen til at jeg leser bloggen din da - du er jo så utrolig kreativ! Og så skriver du på en så stilig dialekt at jeg av og til ikke skjønner noen ting, men det er så gøy å prøve å finne ut hva som står :-) Du - desverre finnes ikke Nagano i garnbutikken min :( men skulle jeg komme over noe et annet sted så skal jeg gi deg beskjed.

♥ Pia... sa...

Håhåjajaja..jä koker kålsôppe sô de pyser i huse här..lokter gär de å:)..Men jag gillar faktiskt kålsoppa..Nu te tävvlinga..ja har ju redan en taggtrådskrona som du gjort..så den behöver ja inte vinne...mässe se dä liker jä itte..så den faller bort den å..men ...pulsvärmer dä behöver jä..ä söö kall om hannleaane..Länkar och skriver kommentar gör ja som du ser..varför jää läser di blogg.???.Tjaa..kanske för att vi ää släkt..och för att du faktiskt skriver och viser möe roligt..tips på pyssel gör du som jää härmer ibland..nää nu ärre dax å gåå te baka te skuringa tå gölva..fyy vad de går sakta idag....men blir väl klar nööen gang..ha dää götttt vi kanske synns på mâretn..??..kram från stan och storkusinen..

Pia

Helena sa...

Hejsan svejsan! Klart jag vill va mé!! Å klart att jag länkar! =D
Varför jag kikar in? För att jag GILLAR dig såklart! =D
Kramix Helena

Birgitta sa...

Hej! Självklart vill jag vara med i din tävling och jag länkar på min blogg också.
Jag har också kokat kålsoppa idag och jag gillar det också, precis som din kusin.
Och så var det kommentaren du ville ha.
Din blogg var en av de första jag började läsa och jag tycker det är härligt att du skriver på dialekt och så är du rolig också. Och så visar du en hel del pyssel och annat du gör.
Vi hade också snö i morse.
Kram Birgitta

Maria sa...

Börjar liksom tänka på konstgjord värmländska när jag tittar in till dig =)
Såklart vill jag vara med i din utlottning. Pulsvärmare, det använder jag dagligen på vinterhalvåret så de skulle sitta fint (som handen i handsken!!)

Anki sa...

Hallojsan!
Jo först å främst vill jag ju vinna taggtrådseländet, hihi...sen kan det ju vara så att du är ju så jäkla härlig, ibland kan jag skratta ihjäl mig åt dig!
Du är verkligen en person som känns äkta...jojo värmlänning jag vet *ler*
Guuuud, vad jag smörar då, hihi...å länkar gör jag oxå!

Ha en härlig helg! Kramis Anki

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Tack för hälsningen, nu hittade jag till dig. Har rullat ända ner, där blev jag lite hungrig. Bra tips på affären Nött och nytt, den har jag missat. Har stuga sommartid utanför Arvika och är mycket åt ditt håll då. Tävlar gärna om dina fina saker, och länkar såklart.
Ha en mysig fredag
Goa kramen
AnnaMaria
ps, metallkronan kommer från Grönberga interiör i Grums. Hon renoverar nu och öppnar till jul. vet inte märket på den.

Granne med Selma sa...

Stackare! Men passa på och njut - choklad... äter du ju inte kom jag på, men annat gott bör man se till att få i sig när man har ont ;-)
Självklart vill jag vara med och tävla! Och varför jag läser din blogg? Jomen det vet du väl :-) Du är en så himla go människa, som jag beundrar för att du är så rasande duktig med hantverk. Och jag gillar ditt sätt att föra dialekter vidare. Du ingår liksom i min "bloggfamilj".

Jag länkar vet du väl!
Kram och krya på dig!
Sussie

Ullis/Leva på landet sa...

Så kul med tävling. vill ju gärna vara med i utlottningen av så fina priser. Tittar ju in till dig dig för att jag trivs med det och sedan känner man sig alltid så välkommen. Du har inte en massa krav att du måste visa upp utan verkar verkligen bara vara. Det uppskattar jag. Hoppas att du förstår vad jag menar. Hoppas att foten nu blir bättre.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

här är gudagott att vara sa...

Tack för rara fina ord.
Bra bilder från Astas fina butik.
Du har också en toppen blogg
och skriver så bra.
Jag är så sugen att köpa en taggtrådskrona av dig, de är så fina.
Jag skall reklama för dina saker på min blogg i nästa inlägg.
Haregott!

promenader på landet sa...

Jag vill gärna vara med och länkar också, skulle gärna vilja vinna mössa och pulsvärmare.. från början hittade jag din blogg för den har så vackert namn, men nu kikar jag in för du skriver härligt och har fina bilder! Kram Maria

Anonym sa...

Hej,
vill väldigt gärna vara med på ett hörn,kanske ha turen att vinna, jag skrattar gott när jag läser din blogg, tror vi har lite samma typ av humor, värmlänningar!
Älskar dina tänkvärda ord
Bor inte så långt ifrån, har ingen blogg men håller tummarna för vinst!
mvh
Britt-Marie
bmjkil@telia.com

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej Annika.
Men stackare,har du gjort illa foten.Tur du kan sitta och sy och pyssla i alla fall.Vilken trave böcker du lånat,här kommer det väl knåpas så det knakar:)
Jag tror nästan du läser mina tankar,en jultunika har jag också lurat på ett tag.Fat min blir nog svart med lite rött på,om jag hittar grejer,förstås.
Ska bli spännande att få se din.
Annika,vilken tävling du har,priserna är ju fantastiskt fina,jag vill vinna alltsammans :)
Varför jag tittar in till dej,det vet du.Jag blir ju så inspirerad här.
Nu ska jag länka med din fina taggtrådskrona.
Må så gott
kram Anette

Annika sa...

Vad du har grejat! För att få chans att "prata" med grannen, så är det väl bloggen som gäller! :) Nej då, skämt och sido... Du pyssler och grejer, dä ä klart jag vill se dina alster. Kram grannen.

Viola sa...

SÅ klart jag tittar in ...du som bor så vackert med er fina natur och utsikt och så hittar du ju alltid på roliga saker...med din härliga värmländska...här blir det bar en lott nu för tiden..hinner inte länka...har svårt med att hinna med bloggen som jag vill, ha en fin söndag...hopps på tur...den kronan skulle bli fin på gården...kramen

Helena sa...

Hej! Hoppas allt är bra med dig! Nu är jag tillbaka vid datorn igen, men har en ny blogg: Heas blogg. Ändra gärna från Vackrating då jag kommer ta bort den helt snart. Är gärna med i tävlingen och länkar naturligtvis i den nya bloggen (det skulle jag ha gjort ändå)!!
Tycker om din blogg dels för att det känns som en länk till "barndomstället" och sen för att du blandar bra (gillar också skarpt alla citat på värmländska). Vad roligt förresten med nya butiken, får åka dit nästa gång jag är i krokarna/Kram Helena

MiaMaria sa...

Hejsan Annika!

Och tack för dina rara ord....
Vilka fina saker du skapat..
Du kreativa kvinna....

Ha en skön vecka!
MiaMaria

Mitt Egnahem sa...

Vill gärna vinna taggtrådskrona, men jag har ALDRIG tur. Läser för att träna hjärncellerna lite... (läsa väst-värmländska tar lite på en från de östra delarna...) Och naturligtvis för att få litte inpiration och spark i baken (av alla idéer du sprutar ut) MVH Mitt Egnahem

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej Annika.
Jag limmar med hobbylim.Men dom kan spreta upp lite när dom torkar,så man får efterlimma lite på en del ställen.Virar man lite tråd så blir det väl inte så,det är väl en smaksak...
Förresten,ibland använder jag små nålar också.
Lycka till.
kram Anette

evamar - tävlingsblogg sa...

Jag är här för första gången men hoppas att jag får vara med ändå...

En länk har du ialla fall här:

http://evamar.blogg.se/2009/october/tre-vinster-10-oktober.html

jessie sa...

Åh så fina priser! Jag vill gärna vara med och tävla! =) Jag hittade precis hit och efter att ha läst dina inlägg så tycker jag att du verkar som en kreativ och rolig person! Så jag måste ju bara fortsätta att följa din blogg! =)

Har länkat till tävlingen i min blogg här:
http://jessiestavlingsblogg.blogg.se/2009/october/vinn-tre-vinster.html#comment

Ha det så bra!
/Jessica

En Mölnbobos Liv sa...

Jag är gärna med och tävlar, har länkat här

http://molnboanna.blogg.se/2009/october/vinn-matta-mossa-eller-taggtradskrona.html

info@annakarlsson.se

Inspiration i vitt sa...

Hej Annika, klart jag vill vara med och tävla jag länkar med bild förståss.
Jag använder aldrig mössa men handledsvärmarna eller taggtråden skulle passa mig perfekt.
Ja tittar in till dig för att du är en otroligt kreativ person desuttom är du en mycket trevlig Värmlänning.
Kram på dig/Ingela.

Linda sa...

Vill gärna vara med och tävla och har länkat i min blogg.
Är faktiskt första gången som jag besöker din fina blogg, men kommer garanterat tillbaks då jag tycker att du verkar vara en väldigt kreativ och trevlig person.

Hoppas på tur:)
Linda

Carita sa...

Hej! Jag är gärna med :) Har länkat: http://caritatavlar.blogg.se/2009/october/3-vinster.html.

Jag gillar din blogg för du verkar så kreativ och det är roligast att kolla på alla bilder du lägger in! Inspiration till tusen, det tackar jag för!!

Ha det gött! /Carita
turkost@gmail.com.

Målargården sa...

Ä e klart att I will va min. I tittär in a di bar fö att ä e så role å leså´ däjnä kommentarär upå dätt mål!

Hej hopp!
Självklart vill jag vara med. Jag tittar in hos dig bara för att det är så roligt att läsa dina kommentarer på din dialekt!

Ja, åså för en massa annat också så klart men det är jättekul att försöka läsa på värmländska själv.
Ha en bra vecka!/ Kram Eva-Mari

rule sa...

Det var i grunnen helt tilfeldig at jeg havnet inn på den fine bloggen din..Litt koselig å lese svensk... og se på din kreativitet:-)

Hilsen Ruth


rulek@0nline.no

Unknown sa...

Jag är gärna med i din söta tävling och länkar på min blogg förstås(högerspalten). Det är första gången jag är här inne och såg namnet på din blogg hos någon annan. Det lät så härligt så jag var bara tvungen att gå in och kika lite.Fin sådan och du har verkligen humor!:-)
Ha en fin dag och skön helg!
/Kram Karin

hönemor sa...

Hej du, såklart jag vill vara med på din lottdraging.Gillar dina ordspråk och att titta på allt som du skapar, och värmlänningar ska ju hålla ihop. Kram Katarina.

Anonym sa...

Mysigt, mysigt mysigt... jag får en varm känsla i magen - därför läser jag din blogg!

Anonym sa...

TACK GULLIGA DU!!!!

Det var så fint du skrev om butiken min.

AstaLena

Anonym sa...

Hej Jag vill gärna vara med i tävlingen. Det är roligt att läsa värmländskan du använder, då jag är från Värmland men inte bott där på många år.
Ha en trevlig helg
gunbritt.johnsson@spray.se

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hallojsan Annika.
Är bara lite nyfiken.Hur gick det
med lammöronen?
Här är det lite idétorka för tillfället.Hoppas på att inspirationen kommer tillbaka.
Må så gott och trevlig vecka.
kram Anette