fredag 10 april 2009

En tvârtett unner kjoel.....

va dä enda vi hann mä här på Nytomta när käringera skulle färe te Blåkulla...... di feck skönne sä färt för dä va en hel skock söm låg o cirkle här oppe runt skörsten...... di va ju söm vanle litt sene dessa minne käringer......

Stor-Stina ha vöre i huse länge ho..... trivs gôtt här.....

å när Lell-Stina kom da för nöa år sänna blev ho gla å få nöen å köre mä...... men jä ska sägge att ho ä itte lätt å tass mä dänna Lell-Stina......

Annars blev det inte så mycket pynt i år..... paret Höna fick komma fram o ett ris är ju ett måste.... glömde fota det så ni får tänka ett ris i all världens färgen.....

En ljusstake med lite pynt o så en godishöna förstås...... nu till mitt stora problem...... varför finns det inte GULA julgransljus..... förstås skulle de inte kallas så men jag saknar såna jättemycket... har flera stakar med denna storlek på ljushylsorna.....


Har varit lite dålig att skriva på sistone...... ork o tid tryter..... men jag är inne o läser hos er med jämna mellanrum iallafall...... det är ju så roligt att se vad ni hittar på..... det ligger också lite bilder o väntar på att få visa upp sig...... har varit på loppis o sen fotat i vävstugan......
det kommer det kommer........
Nu tar jag påskledigt ett tag......
Önskar Er alla en riktigt
GLAD PÅSK

Annika

30 kommentarer:

Helena sa...

Sköna och lagom fulsöta kärringar! Jag har hittat gula ljus av den dimensionen till Toarpskronan. Och IKEA kan ha.... Vet inte om de har gula men jag har iallafall köpt rosa där.
Ha en härlig påsk!!!
Kramar

Granne med Selma sa...

ha en härlig påskledighet!
Kram Sussie

Birgitta sa...

Hej
Jag får önska dej en fortsatt trevlig PÅSK. Vad bra att dina påskkärringar valde att stanna hemma hos dej.
Birgitta

Titti underkalas-eken sa...

Vilka fina påsk-kärringar! Hoppas ni får en fin och glad påsk!!

Stor påskkram Titti

ps. sambon växte upp i gamla kooperativhuset i Rudsgården som under många år hade guldaffär i undervåningen, känner du till den? ds.

hönemor sa...

Hej du, tack för titten på di gôrfina käringarna. I môra ska vi ut och slänga påskbrev. Kram Katarina.

Titti underkalas-eken sa...

Sambon hade en styvsyster som var precis jämngammal med honom, kan det vara det "tvillingparet" du menar? De gick i samma klass i Koppom.

Kram Titti
*tänk vad världen är liten iallafall!*

Therese sa...

Glad Påsk
önskar vi på Höglunda/Solmark

Pumlans flitiga fingrar sa...

Glad Påsk på dig också!
Här är inte precis så mycket påskpynt, riset törs jag inte ta in för allergi hos somliga, och prydnadssaker är jag inte så mycket för. Dock har jag lyckats med att plocka fram gula ljus till ljusstakarna och mina tulpanljuslyktor som också är gula...och gula dukar.
Nu blir det raskt ljusare och varmare, då kanske orken kommer tillbaka för dig!
Hälsa Stor- och Lill-Stina, vi kanske ses i Blåkulla!!!
Anna-G

Gårdsromantik sa...

Jag har ju söstra till storhäxan nedpackad i någon flyttkartong...

Nästa påsk skall hon få lufta kvasten!

Ha en riktigt Glad fortsatt Påsk!

Kram Maud

Stina sa...

En stor kram skickar jag till dig.:-)

Carina sa...

Ha en underbar helg du med...
kram
carina

Anonym sa...

Kikar bara in och önskar dig en Glad Påsk!

Kram Pernilla

hemtrevnad marie sa...

Gla påsk på däj mä!!
Å du sô lika dinne kärringar va minne två, Rut å Hilda, haha!
påskpussar i massor!

Mormors Veranda sa...

GLAD PÅSK!
Ha de gott!
Kraam Pling

Annas infall sa...

Hej Annika....

God fortsättning på påsken!!
Vilket härligt väder, äntligen kom sola!
Jag sitter på Selma i värmen. Det kommer en jämn ström påskrundsbesökare. Roligt. Sålt konstverket "Anka Vanka" .... Alltid något, det täcker i alla fall annonskostnaden:)

Ha det gott!!! KRAM: Anna

Vardags-mirakel sa...

Ser fräcka ut dina Stinor, har precis hämtat mig efter storfesten på Blåkulla...ha det så gôtt under påskledigheten, kram Eva.

MiaMaria sa...

Hej Annika!

Önskar dig också en härlig PÅSK!!!!

MiaMaria

Tvert-om-tanten sa...

God påske til deg også, Annika =)

Morfars bod sa...

Hej kompis, och Glad Påsk till dig också.Vilka mysiga kärringar du pyntat med.
Mvh,V.T

Galleri Hönshuset sa...

Hej på dig. Allt väl?

Härliga påskkärringar du har hängandes =)

Önskar dig en fortsatt underbar påsk. Kraaam pirre

Ullis/Leva på landet sa...

Här är det ju inte heller så mycket pynt, men det blir påsk ändå. Det går i perioder när man har tid och lust att blogga.

Hoppas att helgen är lugn och skön!
Kram Ullis

Inspiration i vitt sa...

Hej Annika, så roligt att du läste vårat reportage som vi är så stolta över, bra reklam för våran bok. Hoppas att din påsk har varit skön och att du fått lite ledigt.
Kramar till dig/Ingela.

alidas sommaräng sa...

Va´Härligt de ä å läsa dialekt!Gali gulli å höra de mä ! Han´t heller pynta´ så mytchi!! Han´t skrivi nå just på sistone ja heller. Ha de gött! Kramar Laila

Anonym sa...

Gla påsk till dig med, i efterskott!
Har haft en körig vecka och knappt tittat runt på nån blogg... Kan passa på att nämna att min kusin som bor på Nya Zeeland har varit hemma på besök med fru och tioårig son. Sonen har aldrig tidigare varit i Sverige under påsk och hade aldrig tidigare sett varken påskägg eller påskkärringar. Gissa om han var faschinerad!

Hoppas du har haft en härlig påsk!

kram
Karina

lisbeth sa...

Hej!
Verkligen underbart fula påskkäringar, de var säkert poppis bland gubbarna på Blåkulla...:)
Kram Lisbeth

här är gudagott att vara sa...

Vilken fin blogg du har,rolig läsning också. "Påskkärringera" är
hur härliga som helst, jag fick en efter mamma den ser ungefär likadan ut men hon har tappat bort kvasten. Kul att du är med och tävlar men ingen har rätt ännu så fortsätt gissa.
Haregott!

Snuttan sa...

Tack för komenteren vad min gumma lider av
Idag sa de på vårdsentralen att det är femte sjukan?

Kram
Åsa

Huset vid ån sa...

Hej Annika!! Vilken fin o hemtrevlig blogg du har...Jättemysig!! Älskar den gamla o lantliga stilen...Kram Therese

Mia sa...

Här är jag ute i efterskott och önskar glad påsk först nu =) Den röda metalltråden du frågade om är från Tiimari, jag har för mig att kedjan finns i Sverige också nuförtiden. Den var lätt att arbeta med och funkar perfekt som kycklingben!
Ha det bra!
H: Mia

Huset vid ån sa...

Hej Annika! Tack för din fina kommentar...vad glad jag blir!! Du är varmt välkommen tillbaka!! Ha en fortsatt bra vecka! Kram Therese