torsdag 28 januari 2010

Miljötorsdag....

Ja nu har det gått en vecka igen..... vilken fart..... o så ska man blogga om miljön...:)


Återvinning ska det handla om idag....:) kan ni tänka...:)


här hemma försöker vi återvinna så mycket som möjligt.... allt papper som går att eldas tänds det i kaminen med..... övriga reklamblad o annat glatt papper lämnas på återvinningsstationen....

tillsammans med glödlampor,batterier, elsaker, wellpapp, metall mm mm..... brukar samla i vårt skjul o ta en tur med jämna mellanrum.....har inte så långt..... men det får INTE vara krångligt att återvinna..... då blir det inget av..... så ett väl fungerade sopskåp är A o O....

samtidigt är jag en ekonomisk (läs snål) person så det fick inte kosta skjortan att inreda.....

alla fina smarta burkar o lådor från fina varuhusen undveks o jag tog lite av varje o så här blev det.....


plastlådor från Rusta... inte många kronor där inte.... till papper o lampor o batterier..... en glassburk passade perfekt i..... en kasse från Hemtex....badväska.... blev pantburkssamlare som följer med till affären när den är full o på hemvägen rymmer den massor av matvaror..... dubbel användning alltså....:) en påspåse... hemsydd av mostra.... sopkorg.... o så en låda för diverse annat som plast o glasflaskor o så..... med jämna mellanrum rensar jag o bär ut till skjulet där större lådor o säckar finns att tömma i .... sen blir det tippentur när allt svämmar över....:)


att jag sen målade i en glad färg o lade in vaxduk på botten för att få lätt att torka ur det är ju bara en bonus.... man blir glad när man öppnar skåpet.....:)


ja tar man vad man har så behöver det faktiskt inte bli så dyrt... o sen kan man ju lättare anpassa efter det skåp man har..... gammalt som nytt..... vårat skåp är ett vanligt 80 cm brett diskbänksskåp...... och jag tycker att jag fått plats med massor i det.....


ja det var dagens miljö det....


på jobbfronten har det hänt massor.... har nu gått intro 3 dagar o klarat det...:) massor av nya intryck o rena korvstoppningen har det blivit..... har terrat mina jobbarkompisar med tusen o åter tusen frågor..... så nu får vi se på måndag hur det går att jobba " på riktigt"......




igår blev det till att koppla av lite med en loppis..... fyndade massor av sköna prylar...:)

bilder kommer så småningom bara allt kommit på plats.....

de sköna bakverken köpte jag av Hönemora......

gjorde sig bra på mitt kakfat......

Ha nu en riktigt skön helg på Er....

Kram Annika

" Dä ä itte dän söm har litte, utta dän söm önsker mer, söm ä fatti "

7 kommentarer:

TapetserarEva sa...

Det är så kul att läsa alla miljötips.
Gör inget att bli påmind ibland, och se att fler gör saker för miljön.
Vilka smaskiga kakor förresten..och bra för figuren;)
Ha det gott//Eva

Birgitta sa...

Oj vad duktig du är att sortera. Jag kanske inte är så dålig heller egentligen. Har inte fått något i soptunnan än i år. Vi har vår återvinning på släpkärran och det går också bra. När vi ska använda den är det dags att åka till återvinningsstation med skräpet.
Ha det gott på nya jobbet.
Kram Birgitta

Anonym sa...

guuud vicka söta kakor som var virkade där! vill ha!

Ditt miljöinlägg påminner mig om att jag måste tömma mina insamlingsboxar i helgen! Överfulla med återvinningsskräp!

Kram pernilla

Marie - Systrarna sa...

Håller med! Det ska va lätt att återvinna! Vi samlar det mest i en salig blandning i en stor papperskasse, sen sorterar vi på tippen!
Tycker faktiskt att det är lite bra att ha ett gäng ursköljda och sparade kartonger hemmavid - perfekt pysselmaterial för barn (och mig) om andan skulle falla på...
Ha en trevlig helg!

/Marie

Helén sa...

Hej och tack för din kommentar på min blogg! Blev så glad. Jag tycker du har löst det väldigt bra på din lilla yta du har under diskbänken. Färgglatt och fiffigt gjort. Tycker också att det är viktigt att källsortera. Här i Umeåtrakten vägs alla sopor så ju mindre som slängs i soptunnan desto mindre behöver vi betala. Önskar dig en trevlig helg.
/H

VIKTORIA sa...

Hej Annika, när ska du få upp din bronto-vävstol? Hur går det med vävandet annars? Det är bra att ni slår ett slag för miljön. Såg att du skrivit om trasmattor som återvinning. Så bra. Trevlig helg, Viktori

ps. Er utsikt är fantastisk.

Helena sa...

Vilket snyggt skåp!!!! Sitter och tittar på mitt TRÅÅÅÅKIGA! Hmmmm.... Har ju faktiskt lite gammal vaxduk som ligger och "skräpar",,,, Har tänkt på dig och ditt nya jobb! Håller tummarna för att det ska flyta på bra och för att du ska trivas gott där!
Kramram Helena