torsdag 13 november 2008

Halvvägs........

till 10000 besökare...... min räknare har passerat 5000 besök.... hade aldrig trott att såååå många skulle titta in till mig.... eftersom det snart är jul så tar vi väl en tävling.... eller vad tycker ni..?
Dänna gången blir dä e tävvling på dätta unnerbare språke värmlännska... hihihi
jä ha toge nôa ord söm di ska övversätte te svenska.... trur nock att jä får sätte p för nôa tå di närmste grannera...... blir nock urättfärdig annarsch..... män för dere annre sô ä dä fritt fram....
här kommer dä....
Feschlig
Hankete
Knûvvel
Kopete
Pûrrelort
Scharsvall
Skûken
Tvarbleg
Öschle
Höffse
Tissam
Pjonk
Ja nu gäller dä bare för dere o svare sö gôtt di kan....
Vänter mä spänning på hö dä ska bli...
Priser da...
nöe jä gjort blir dä nock....
e övverraskning.....
di får reda påt när svara blir redovisa....
Löcka te
Annika


" Inge svar ä ett svar dä mä"
Tävvlinga sluter på onsdan dän 19/11....
ps. Smart Sälma o vänte litte för å unnvike å hjälpe te allt för möe...... hihihi...

25 kommentarer:

Granne med Selma sa...

Undrar om jag också måste avstå från tävlingen...värmländska som jag är:-) kan ju i alla fall vänta någon dag så att inte resten kopierar svaren:P

Kram på dig

Ullis/Leva på landet sa...

Det här blir inte lätt. Skickar ett mailmed mina påhitt.

Kram Ullis

Morfars bod sa...

Hej, inte konstigt att du har så
många besökare på din fina blogg.
Ska bli kul att se hur många som
knäcker din nöt. Själv törs jag inte
prova, med mina rötter från Värmland
följde tyvärr inte dialekten.
Jättekul tävling i alla fall.
Ha en bra fredag.
Mvh,V.T

hemtrevnad marie sa...

Haha, inte ens jag frô nôrra Dalsland tror jag knäcker alla dessa nötter...fast endel uttå orda säger ju enann mä, fast inte fasiken kommer ja på va de hetter på rektit, haha!
Nä, detta va knôvlit!!!
Får gå tebaks å kike igen...nu kômmer ja inte ihåg va dä va för ord....
Ha en härlig helg!
kramis

Älfgärdet sa...

Dä märks at, att vi bor i olika deler av detta ljuvlige landskap. Får klure på nöa av dässa ord.... Du byter ut till ö & ä när jag byter te nôt anne. & jag har dubbel konsonant när du har enkel & tvärs ôm (inte tvars här inte!!!:D). Kommer tebaka :)

♥ Pia... sa...

Hejsan..Ja..jag får väl avstå..så kusin ja â..:)..men faktiskt såå prater itte jâ sô brett sôm dä du jäär...ända sö ärrä itte mer än två mil ifra öss....tvarbleg..däär geck ja bet:)..hmm..får fråge mor...ha en trivlandes goo helg..kusin "lelle"..kram i fra..staaaan..PIA

ÅÅ du ..nu höllr ja på å glömme..grattis ..de ä väl itte sö könstigt att du har söö möe besökere..söö möe fint söm du viser...

Mina projekt sa...

Hm. Jag är faktiskt också värmlänning och inte tusan kan jag alla de där orden... att de är så svåra beror nog på att du är jössehäring!
Får nog göra en egen lista på fryksdalska... :)

kram
Karina

Inspiration i vitt sa...

ja du Annika fast jag är värmlänning så är jag urdålig på att fatta alla dessa knövliga ord, tror nog inte så många klarar det, kul tävling.
Kram på dig och trevlig helg/Ingela.

Petra C sa...

Vilka härliga ord. Slank in på din sida av en slump från granne med selma. tänk om jag hade bott kvar i Skived, då hade jag kanske kunnat svara på detta. :)

Galleri Hönshuset sa...

...hmmm...och många säger att när jag pratar finska, så låter det som ett svårt språk, och det här var svenska sa du? =) Ingen aning vad du skriver. Lycka till ni alla andra. Spännande o få se resultatet. Kramisar från Pirre

Marianne sa...

Oj, oj jag trodde jag begrep värmlänska men inta alle di här orda. Här i Kristinehamn bryter vi litte på väschöttska. Kul mä dialäkter.

Tvert-om-tanten sa...

Mårn dø!
Huff, detta var vanskeli', dø... Det er nukk førr lite værmlannsk blo' att i enn stakkars hedmarking tell å greie dessa rare ol'a dinne, dø... Du er full bære tell å skjønne glæmdalsdialekta du, tenker je, somm har ærbe på Eidskogen, hadde du itte det'a..?
Nå bor je heme att!!!!!!! =D

Klæmm!

Carina sa...

Å hej å hååå, fattar inget av detta, norrbottning som jag är men roliga ord är det. Man kan ju få användning av några så småningom,
tjing
carina

Pumlans flitiga fingrar sa...

Hej!
Ha ha, jag fattar INGENTING!! Det där språket är lika konstigt som somaliska. Ser fram emot en översättning.
Inte någon idé att försöka ens. Annars snurrar det på här uppe i Norden. Snön har kommit, och stannat. Ljust och fint blev det.
Vill du ha beskrivning på toppen så går det bra. Bara hör av dig.
Anna-G

Lizzan sa...

Jag har precis hittat till din blogg, ska bara försöka komma ihåg att sätta ett bokmärke så jag titta in när jag inte är så trött. De där orden vågar jag mig inte på nu på morgonen men kanske ikväll, vem vet! Ha en bra dag! //L

Stina sa...

Jaha du...och det tror du att man klarar+
*host*
Jag gissar väl. Jag som gillar dialekter...att härma. Men själva de inhemska orden använder jag ju inte.
Feschlig-feg
Hankete-stressig
Knûvvel-krånglig/svår
Pûrrelort-surpuppa
Scharsvall-särskilt
Skûken-skurk
Tvarbleg-hastig
Öschle-slö
Höffse-borste
Tissam-kissnödig:-D
Pjonk-larvig


Moahahahahaha....

Stina sa...

...sitt nu inte och skratta på dig ANNIKA!

Maria sa...

Hej annika!
Måste ju bara testa detta fast jag inte har den blekaste...gissar bara på det som först faller mig in. Kanske kan vinna Dumbopris som kvinnan på sista plats =)

Feschlig - festlig
Hankete-handduk
Knûvvel-potatis
Kopete- kofot
Pûrrelort- småstad
Scharsvall-skyfall
Skûken -sjuklig
Tvarbleg-tvärblek
Öschle-synd om, stackars
Höffse- hyffsad
Tissam-missunsam
Pjonk-hammare

Mja, låter inte så tokigt när jag tittar igenom ordlistan. Värmlands nya lexikon kanske....nej, skulle inte tro det!

MiaMaria sa...

Lycka till inne hos mig!
MiaMaria

Morfars bod sa...

Guben och jag har slagit ihop våra i det här fallet mindre kloka huvven,
skickar ett mail med förslag så du får nåt att skratta åt i alla fall.
Mvh, V.T

Stina sa...

Haha...har du inte? Det var då konstigt.:-D Kram

Gårdsromantik sa...

Jag gissar vilt.

Feschlig - festlig
Hankete - näsduk
Knûvvel - potatis
Kopete - huvud
Pûrrelort - skitsnack
Scharsvall - självfall
Skûken - stukad
Tvarbleg - tvärstopp
Öschle - usling
Höffse - huvud
Tissam - bröstet
Pjonk - skrot

Nu måste jag vila hjärnscellen ett tag med lackritspuck.

Kram Maud

Annika sa...

Hej! Jä förstår om jä blir diskad om jä ä mä å tävler. Därför anmäler jä mitt intresse för pyssel iställe! 4 skulle passe bra, om di itte ha hônne gjort opp nô anne... Är i huvustan den 28! Kramer frå grannen...

hemtrevnad marie sa...

Å jestanes, ja ha ju glömt denna tävvling!
Feschlig-dålig
Hankete-besvärligt
Knôvvel-en knôvvel, knut, bula..(knôvvlete, besvärligt)
Kopete-pengar
pôrrelort-fårlort
scharsvall-svarsmål
Skûken-sjukdom
tvarbleg-kritvit, blek
Öschle-ödsla
höffse-städa
Tissam-tidsnog
Pjonk-någon som är löjlig, barnslig
haha, kan en ha nôa rätt tro??
Himmel sô svårt å översätta...endel ord är ju själklara töcker en....men på svenska, där går en allt bet!
kram på sig!
(Hôppas du inte får ont i magen uttå skrattplåger)

Glitter och Marsipan sa...

Hallå där.
Men oj,det var för tidigt på morgonen för detta.För mej helt oförståeligt,men vackert.
Dessutom för sent,ser jag.
Ha en bra dag,nu när helgen börjar närma sig.
kram Anette