fredag 7 november 2008

Julmarknad....

Igår var det Julmarknad på Selma Lagerlöfs gård Mårbacka...... som vanligt hade jag kameran hemma på köksbänken...:(

Man fyller ladugården o diverse uthus med hantverkare från hela Sverige..... o sen tillkommer alla matbodar med läckerheter inför julen.....

Iår var vi ett gäng galna käringar som styrde kosan..... tidigt var vi ute..... o valuta för resan fick vi.... massor av underbart hantverk.....


Handlade en handsmidd krok.... den överst på sidan.... bilderna hoppar lite som dom vill idag..... den ska bli farsdagspresent så jag hoppas ni inte skvallrar....:) ska sättas upp på muren i köket o sen ska det hängas nåt vackert där.....

Grytunderlägget o det tovade hjärtat fick jag själv av mig själv...:)

Jag gillar ju udda saker..... helst jätteudda.... o denna skapelse fyllde verkligen upp alla kriterier....

En Ull-i-gam som gick under namnet " Fönstersmyg".....

En Fönstersmyg hör till de typiska fönstertittarna. En mycket nyfiken fågel.... med stort skvallerbehov.... Bör hållas långt från alla hemligheter....

Denna beskrivning av fågeln fick man efter det att man bestämmt sig....

Alla hade en egen....

Kanske passar den in här på Nytomta..... jag kollar gärna andras fönster.. på håll.... men skvallret.... hihihi.... jo det skvallras nog en del här också.... alltså får vi hålla för öronen på den när det kommer gäster......

Han var lite svår att fota men kanske finner jag ett bättre ställe en annan gång....

Imorrn blir det loppis o en tur till tippen..... sen ska jag se om man får tid till att sy lite..... samlas ris o lummer borde det också göras.....

Hoppas ni alla får en skön helg

Kram Annika

" Dä sôm geck gale i dag blir e bra skröne imôra"

















24 kommentarer:

Marina sa...

SÅ fina tovade saker!

ChatrinesLiving sa...

Det er så gøy med marknader:) Jeg har ikke vært på noen i år, så tror jeg ikke jeg får tid heller. Jeg får ta det igjen til neste år;)

Ønsker deg en kjempefin helg!
Klem fra Chatrine:)

Morfars bod sa...

Hej, vilka roliga grejer du hittar.
Jag gillar också lite udda saker.
Tippen ja, dit måste nog vi en tripp också. Det börjar lagras på hög igen.
Ha en bra dag, V.T

Hobbygåsa sa...

Så herlige saker, jammen er det gøy med marknad. God helg til deg.

hemtrevnad marie sa...

Å ditåt skulle ja mä vella åka du...pippin var en kul typ!!
Himla fine grejer du köpt te dig sjôl!!!
ska ta å mäte opp i lilltoan...hetta inte tommeträt bare....allti bôrte när en ska hat!
Ha en go hälg!!
kraaam

Inspiration i vitt sa...

Hej Annika handjort smide är så vacker till skillnad mot fejk smide, det är inget för mig.
Din grytlapp var ju nästan för fin för att användas.
Kram/Ingela.

Gårdsromantik sa...

Den där Ulligamen var så charmig!

Kram Maud

VIKTORIA sa...

Vilka finades tovade saker! Jag önskar jag kunde tova. Kan du? Ha en riktigt bra helg,

VIKTORIA sa...

Jag menar förstås fina :0)....

Leamarlené sa...

De e ju så mysigt med julmarknad. Och du fick ju hem jätte fina saker.

Kram, Marlene

Mitt Egnahem sa...

Hej!
Har ju helt glömt bort att säga att det finns linoljesåpa nu. Hör av dig om du vill att jag ställer undan en åt dig. Fina saker du köpt! Och jag tyckte ditt förra inlägg också var så bra. Litte "kärvôln-het" får man bjuda på... Vi bryr oss inte om Jantelagen!!!
Blogga på! MVH Mitt Egnahem

Granne med Selma sa...

japp! Nu har jag också varit där:-) Missa fågeln du köpte. Annars är det sånt där som jag också gillar - att få sig ett skratt!
Hoppas guuuben blir glad när du får honom på kroken;-)
Kram

Ullis/Leva på landet sa...

Så kul med julmarknad. Längtar tills alla börjar häromkring, men det blir först till första advent. Så fina tovade saker.

Ha det bra!
Kram Ullis

Anonym sa...

Fin blogg!!
Grytlappen föll mig verkligen i smaken hjärtat var oxåfint
/Tingeling

MiaMaria sa...

Hej!

Men så mysigt med julmarknad...och lite fick du med dig hem också...härligt.....
Vilka härliga tovade saker!!!!!

Hoppas att du hittar lite på loppisen!

HA´en bra kväll...

MiaMaria

Titti underkalas-eken sa...

Vad roligt med marknad! Fina saker du visar också! :D

Angående Whita Rum är det ingen som tar högtidligt på att det måste vara vitt och fattigmanssilver! Här finns alla möjliga hem, både moderna minimalistiska och de med mycket furu. Alla är lika välkomna! Det viktigaste vi har är det gemensamma intresset för våra hem, och pyssel! Här lägger vi upp bilder på saker vi sytt, tovat eller scrappat eller målat eller... Och pratar om allt möjligt annat också! Chatten är ett bra ställe att börja på om du är intresserad av att tiutta in och se hur vi har det! :)

Ha en skön vecka! /Kram Titti

Viola sa...

Vilka härliga saker du visar, speciellt pippin! Ha en bra vecka i grådiset, kram

Ullis/Leva på landet sa...

Jag använder antingen en rundstav eller en papprulle som jag fått på tygaffären.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

alidas sommaräng sa...

Vilka härliga saker du har köpt! Gillar pippin! Ha det gott Kramar Laila

Pumlans flitiga fingrar sa...

Hejsan Annika1
Tusen tack för ditt paket, sitter här och njuter av kaffegodis, mums.
Fina saker du fyndade på marknaden. Jag gillar också tovade saker...provade på lite för några år sedan när jag gick "Hantverk och Design"-kurs.
MVH Anna-Greta

Ingrid stickar sa...

Hej o stort tack för garn och te.
Gillar din mycket inspirerande blogg.
Ha det bra
Ingrid

Annika sa...

Vilka mysiga saker du fann på mårbacka. Jag hoppade iår... Ser fram emot min Stockholmsweekend istället... Kram.

♥ Pia... sa...

Hejsan..jobbar du jämt nu för tia..eller..stecker du kanske..jag gör julkort..julkort..julkort..och baker skôrper och baker skôrper..och..pust.. det går liksom i jultemat:)..men snart börjer persbrant på teven det ska jag se iallafall..PIA

förresten skrev jag vilka tider min granne hade öppet??

Gunilla sa...

Julmarknaden har inte varit ännu här inte förrän 1:advent brukar det börja, och det blir något att se framemot. Det är verkligen roligt att gå och titta runt .Köper gärna av det som är hangjort. gärna tovade tomtar.
Vad du är flitig på att handarbeta.Lite vävning är det jag gör nuförtiden, när mina barn var små så stickade och sydde jag till dom, och sydde kläder till mig själv ochså. Men det var då det.
Ha en fortsatt bra dag
Gunilla