måndag 3 november 2008

Te å väre kärvôeln...........

ha grônne litt...... oj, nu glömde jag o sätta på översättaren i huvudet..... igen..... det bara slinker ur mig.... jag tänker ju på värmländska så att sen skriva på svenska är inte lätt..... men för er skull så......

Jag har som sagt tänkt till..... talade med nån o berättade om hur underbart kul det är att blogga.... alla människor man möter..... alla tips som cirkulerar..... ja ALLT är ju bara såååååå roligt.....

Men vad skriver du om då fick jag frågan...... Ja, Allt möjligt mellan himmel o jord..... vardagshändelser..... o sen visar jag bilder på vad jag gjort..... oops, det ska man visst inte.....

- Du skräpper tå sjâl da..... ( Alltså jag berömmer mig själv o fiskar efter mera.... ) har faktiskt aldrig tänkt åt det hållet..... tycker bara det är så förbannat kul att se vad andra sysslar med..... alla saker som tillverkas ute i hemmen..... inte bara handarbete o pyssel utan också piffning o puffning av hemmet......

Rubriken betyder just att man är självgod o stolt över sig själv......


Att man sen kan visa lite av det man pillar med själv är ju bara bonus.....


Men men jag gick med högt huvud från diskussionen o tänker gladeligen fortsätta surfa runt o dregla över alla fina hem o saker man hittar......

Vill man inte komma ut i vida världen o se sig om får man skylla sig själv..... punkt slut....
Jag kommer iallafall att fortsätta terrorisera er med bilder på grejer jag gjort...:)
Som den här:


En halmoro som gjordes för nåt år sen..... såg som vanligt en bild nånstans o var tvunget att försöka..... lite pill var det allt men det var det värt..... den hänger nu över trappen i övre hallen..... (det låt väl bra eller????)

I det stora shoppingmekkat här i närheten finns det massor av butiker..... en norsk affär som heter KID hade detta underlägg av tråd... kunde inte motså...... ljuset fick jag av en god vän på besök.....

Garn o te bytet har resulterat i ett paket från Emma..... detta innehöll 2 nystan lilla Lovikka i en underbar blå färg samt ett te.....melondrömmar.....

Tack Emma o snart ska stickorna börja på nåt kul av garnet....

Annat kul var dessa pulsvärmare..... har gjort en drös..... snabbt o lätt... perfekt framför teven..... ska ta med dessa på julmarknaden jag ska vara med på är det tänkt.... men finns intresse stickar jag gärna fler......:)




Jaja så var det ju denna berömda måndag igen då..... ledigheten breder ut sig framför mig..... 7 hela dagar.... lyx......

nu ska det grejas lite här hemma..... kanske ska det..... nej.... nu ska jag inte sitta här o planera utan jag ska ta dagen som den kommer så får vi se till helgen vad som blivit av....

Tack alla Ni som besöker mig..... tack alla som lämnar ett litet spår efter sig...... jag kommer att fortsätta besöka er o se på allt fint o jag hoppas att det kommer att fortsätta ramla in besökare här med.....

Det är ju så kul att BLOGGA!!!!!!!

Kram Annika

" Ett gôtt ord kan hölle en varm hele vintern "











22 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Annika!
Vill bara säga att det är så roligt att läsa dina bloggar på värmländska,kul att nån håller på sin dialekt,själv är jag från dalsland o gillar läsa din blogg. Kram från Dal!

Marina sa...

Kul är det att blogga!
Att skryta vet jag inte om man kan kalla det men visst är det kul om någon gillar det man gjort. Sen är det ju itne så att man sitter hemma och pysslar bara för att man vill få beröm. Men kan jag dela med mig, tipsa och inspirera genom att visa en bild eller så så gör jag det gärna.
Sticka ser så mysigt ut men jag känner itne at jag kan göra det. Nä, jag tittar bara!

hemtrevnad marie sa...

Ja se ja töcker då att dä ä sô rolit å se alle fine grejer sôm fôlk i stôgera gör....sô ja töcker vi fortsätter mä sônt sôm roer ôss ja.....
ha det gôtt..frô en te frô Dalsland!!

Morfars bod sa...

Hej, helt rätt inställning Annika.
Låt de människor som vill vara kvar i sina fyrkantiga små lådor, de vet inte vad de går miste om.
Bloggandet har säkert gett självförtroendet en kick för en hel del av oss. Och det är faktiskt
jättekul att se vad andra pysslar och donar med i sina stugor.
Blogga vidare brudar !!!
ps.värmlandsdialekten är så härlig ds.
Ha det bra, V.T

♥ Pia... sa...

Ja ja sägger da dâ..tänk att det allti ska finnes nôen såm ska ge en e känge..men se dâ biter da itte på varken dâg eller mâg...vi ä fööll tåå disse åsenstöna komne så..da biter de da racktes itte nööe..

För mej så har bloggen blivit ett stort steg åt rätt håll..JAG har lärt mej otroligt mycket av såå många olika människor..som samtidigt är likatänkande ...så jag tänker då inte sluta på länge..och jag som du tänker fortsätta visa vad jag gör..inte fiskar jag efter beröm..utan mer som ett erkännande att jag VÅGAR göra saker som ..ex..sälja till andra..det är för mej ett stort erkännande ..fint halmarbete du gjort..men vad kallade du det??..ett nytt namn på den...se där nu lärde jag mej nåt nytt igen..det gör jag flera gånger i veckan..(läs varje dag:)...nää nu ska jag ta en tur till garnboden som ligger bakom min gata..hon har även börjat med inredningsaker..fina...så du sk nog få se en bild sen...hihi..ha de..kram i från kusinen i stan...PIA

Gårdsromantik sa...

Fick en liten gliring av en kollega att man kaanske inte skulle skryta med allt man köpt och fyndat...
jag skiter i såna sura kommentarer. Då får dom väl avstå att läsa min blogg.
Det är så roligt se vilka fina fynd ni andra gör och allt underbart pysslande.

Vi är väl ett skrytsamt släkte vi bloggare - med all rätta.

Din halmkrona var verkligen inspirerande!

Kram Maud

Älfgärdet sa...

Ja men visst får man höra ett & annat... Har inte ens talat om för mina vänner & bekanta förrän alldeles nyligen (jo, nôgra)då jag skickade ut en "välkommen in till min blogg" på mailen. De flesta tycker ju att det är kul att se vår framsteg (nåja, även små...)men vissa, som man kunde räkna ut vilka redan innan ;), gav en liten hint om det där med att skräppe ôm säj själv. Men vad gör det! Det är ju så kul att dela med sig & se vad alla ni andra gör & bli inspirerad. Hôll igång! Ge inte ôpp!

Viola sa...

Här skulle behövas tolk, du får göra som Mitzy som har bloggen soder om landsvägen, hon har gjort ett lexikon från skånska-svenska-engelska, det skrattar jag gott åt, min svåger har den värsta skånskan och är från Trelleborg. Kör på bara, blogga mera! KRAM

Målargården sa...

Jag håller fullständigt med föregående talare. Låt de som tycker att det är jobbigt ha det för sig själva så delar vi andra med oss av våra erfarenheter, inredning och pyssel. Tycker själv att det är jätteroligt att surfa runt till alla er andra och hitta nya idéer till både det ena och det andra. Kan jag sen inspirera någon från min sida så är jag bara jätteglad för det. Nog om sånt onödigt trams. Blogga på ni....för det tänker jag.

Herregud vad dina stickor måste gå varma då du hinner med så många pulsvärmare framför tv:n. Imponerande! /Ha en bra vecka -Eva-Mari

Maria sa...

Såklart man ska visa vad man gjort! Alla behöver feedback och beröm! Det ska man inte vara snål med, men vi svenskar tycker ju att det är lite fult ibland! Jag tycker jättemycket om din ORO, ytterligare en sak som vore roligt att prova på...men hitills gör jag mina oro:r (vilket ord?!) i annat material som kanske inte vajjar lika lätt i vinden=)
Roligt också när du skriver på värmländska, jag får riktigt sitta här och läsa högt för att på ett ungefär förstå vad det är du säger och så hör jag liksom dig prata inne i skallen, blir så levande då! Jag bor ju i Piteå, men är inte härifrån så jag kan inte ge mig på att skriva på pitemål, det skulle nog bli något annat då...

Leamarlené sa...

Har en utmaning till dig på min blogg. hoppas du kan..

kram, Marlene

Anonym sa...

Hoppas du gillar garnet... Du gillar blått och sticka vantar så vad kan vara bättre än Lovikka tänkte jag ;)
Har stickat ett par svarta vantar till sambon i helgen och dom blev riktigt bra...
Hoppas du gillar teet också... Har ingen aning om vad det är för te förutom att det är rött och det är ett "populärt" te på tehörnan där jag alltid handlar...

Mina projekt sa...

Du tänker helt rätt, sluta för allt i världen inte med att blogga! Jag gillar att läsa det du skriver.
och det handlar ju för tusingen inte om att skryta, utan att dela med sig av det man gör - och lyckas man inspirera någon annan att göra något liknande är det ju superkul!!

ha dä gött

kram
Karina

Helena sa...

Hej!
Kikar runt lite innan jag ska göra kvällen! Ska med tåget till huvudstaden i ottan i morgon.
Ha det bra/ kram Helena

Marianne sa...

Kul att läsa dina funderingar. Jag har ockå fått frågan "vad skriver du om" "berättar du om ditt privatliv på en blogg"Men jag brukar jämföra bloggandet med att läsa en veckotidning. Man får ju allt det där tips, ideer, recept, inredning, pyssel och så läsa om alla kändisar(som det ju blir när man läst en blogg ofta)Och visst är det väl kul när man får lite beröm för något man gjort eller skrivit.

Mia sa...

Tycker också att du ska strunta i ogina kommentarer, det bevisar ju bara att yttraren själv upplever att denne inte har något att komma med utan måste försöka sprida sin tråkiga stämning bland andra i stället. Förstås måste man få visa vad man gör och skriva om det, annars är det väl inte så himla stor poäng med en blogg, eller?
Fortsätt du, jag läser gärna!
H: Mia

Ullis/Leva på landet sa...

Vilken tur att du satte på översättare, annars skulle det bli lite problem, *S*. Så skönt att du inte fått för dig att inte hitta hit. Visst är det kul att blogga. Man gör det ju för att det är kul och man mår bra av det.

Kram Ullis

♥ Pia... sa...

Hej..nu blev jag lite sugen..hm..men jag hinner inte dit i år..du får tette öt mej:)..du ..min granne har öppet 17 -20 varje måndag.... och även efter överenskommet går bra..dvs ..mej:)..får du tips på marknaden så...vilsa te mej det sen:)..ha de så gött me desse stöllete kärringera..kram från stan...

♥ Pia... sa...

Förresten ..skörpera rekomenderer jag verkligen..det blir tomt fort i burken..hehe..

Anonym sa...

halloj Annika!

jättefina sidor att kolla på , själv pysslar jag inte så mycket skall försöka stricka strumpor! kanske blir dom utan häl!bry dig inte om den svenska avunden bara du själv är nöjd.

från vännen med ljuset!

Galleri Hönshuset sa...

Hej Annika. Ja du, nog finns det folk där ute som tydligen kan kommentera. Avundsjuka kallar jag det för...synd med folk som inte kan glädjas för nån annan. Skryt är det inte...Man blir ispirerad och man inspirerar. Så enkelt är det!

Fortsätt med det du gör, så vi andra kan glädjas åt dina fina saker du gör. Ha det gott. Kram Pirre

Annas infall sa...

Hej Annika!
Vilken fin blogg....många snygga bilder. Man blir glad. Kommer givetvis att besöka dig ofta.
Jag är inte riktigt klar ännu med mina inställningar på bloggen....grejar med det. Men jag läste om dig och dina intressen, vi har många gemensamma nämnare.

Kram: Anna