torsdag 25 februari 2010

Miljötorsdag…..

Nu har det gått 2 mån o vi har miljöbloggat varje torsdag…. ja nästan i alla fall…..:) mycket har vi lärt oss o många idéer har man tagit till sig o börjat praktisera…..  hoppas att alla känner som jag att detta var verkligen nåt jag behövde… en liten spark därbak…. för visst är det så att man innerst inne VET att man ska det ena o det andra men det är inte så lätt att komma igång…..  här på Nytomta har det blivit några förändringar…. små men ack så naggande o goda…..

  • jag har bytt disktrasa…:) o  kommer att beställa en omgång till att ha o byta med…..
  • jag har helt slutat med papper o plast påsar från affären….. tidigare använde jag både dom o textilpåsar…..
  • har skärpt till mig med sorteringen av papper o glas o sånt…… inget fusk längre….:)
  • börjat baka matbröd i större utsträckning än jag gjort förut….. då bakade jag bara för att det var gott med hembakt…
  • matsedel o veckohandla har jag gjort länge….. men nu ska jag försöka hitta nån att samåka med….  inte sitta själv i bilen ……
  • kommer att sparka igång komposten te vår´n igen….  nu är den gömd under en meter snö…..:)

ja några små förändringar har det blivit….. o man spanar ju ständigt efter nya saker att återbruka….. på loppis o så menar jag…:)

men nu uppmanar jag alla miljöbloggare att fortsätta leta bra tips o idéer på nätet…. att fortsätta vara aktsamma mot miljön….. att inte falla tillbaka i det som man hade innan….. ja helt enkelt…
FORTSÄTT ATT VARA RÄDD OM VÅR UNDERBARA NATUR…….

Tackar också Sussie som dragit igång detta…..

Kram Annika

“E rektig opptäcksresa ä itte å söke nye lannskap – utta dä ä å se dä en har mä nye öge”

9 kommentarer:

Nattsyster sa...

Du har sått ett litet (miljö)frö hos mej också. Många bäckar små, och om vi alla gör något litet... Det är bättre än ingenting!

Bitte sa...

Jag tycker också att miljötorsdagarna har varit bra, för jag har fått så många bra tips och också börjat tänka till när det gäller olika saker ;-). Något jag ska försöka göra mycket mer är att baka eget matbröd!

Kramar
Beatrice

Barbro sa...

såå duktig du är!
Jag har mycket miljötänk inom mig, ändå så fuskar jag ibland.

Det är svårt när man som det vi gör, bor ut på landet där sopbilen kommer varannan vecka och vi har 5 mil till närmaste sopstation.

Men till sommaren ska jag ordna en egen station där vi kan samla ihop våra olika sopor. För att ta med dem när vi åker iväg.

Lilla Vrån sa...

Måste bara kika in fast det är mitt i natten...datorn har varit strängt upptagen i evigheter :)
Jag vill verkligen tacka dig för den fina vinsten som kom på posten idag....tom en tröstvinst...fast det inte är synd om mig det minsta:)
Jag kommer att fortsätta besöka din härliga blogg..tycker det verkar spännande med miljötorsdagarna.
Man försöker så gott man kan, men det finns ju massor att göra, bra att få tips av de som delar med sig.
Återigen...TACK för vinsten, den ska få pryda min soffa när jag har tvättat sofföverdragen efter att min brors hund har återvänt till sin husse...har varit hundvakt i 4 veckor...nu är det bara några dagar kvar.
Kramar/Carina

Matilda sa...

Hej! Du har helt rätt i det du säger. Det har verkligen varit en nyttig resa som har öppnat upp ögonen på många av oss här i bloggvärlden. Tänk vad en ännu större kampanj skulle kunna göra!

Önskar dig en riktigt mysig töhelg!=)=)

Kram, Matilda♥

Märta sa...

Fint med miljötänket! Kommer nu precis hem från sortergården vi har här i byn. Jag funderar ibland på om inte alla är läskunniga här, när man bär ner allt dit och sedan slänger allt huller om buller.
Disktrasorna i lin o bomull som jag använder är toppen!
Ha det så gott!
Märta

Anonym sa...

Vad duktig du blivit! Nu blir jag inspirerad att att ta mig i kragen åxå.
kram
Karina

Ullis/Leva på landet sa...

Tänk så bra det är med alla tips man får. Skulle också kunna bli bättre, men jag använder i alla fall jämt tygkassar, och komposten används året runt. Fick skotta fram den idag igen sedan maken öst ner snö från garagetaket på den.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Vardags-mirakel sa...

Du är en riktig inspirations källa! Ha det bra, kram Eva.